Globalna firma technologiczna Epson ogłosiła partnerstwo z Maersk, jedną z największych na świecie firm żeglugowych i logistycznych. Jej celem jest oparcie transportu oceanicznego do Europy na paliwach o obniżonej emisji gazów cieplarnianych (GHG), takich jak biodiesel i zielony metanol.
Współpraca stanowi początek trzyletniego programu, którego celem jest zwiększenie ilości kontenerów transportowanych przy użyciu paliw o obniżonej emisji gazów cieplarnianych. Stanowi ona znaczący krok w realizacji zobowiązania firmy Epson do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla i uwolnienia się od paliw i innych zasobów kopalnych do 2050 roku. Dzięki ECO Delivery Ocean, Maersk oferuje możliwość zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych związaną z frachtem nawet o 82% w porównaniu do konwencjonalnego transportu ładunków drogą morską z użyciem paliw kopalnych.
W ramach inicjatywy "EPSON 25 Renewed" firma Epson wyznacza ścieżkę dekarbonizacji, w której logistyka wolna od emisji dwutlenku węgla ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów. Przewiduje się, że w pierwszym roku trzyletniego programu partnerstwo z Maersk przyniesie oszczędności w wysokości 230 ton emisji CO2e.
Maersk jest wiodącą globalną firmą transportowo-logistyczną, która zobowiązał się do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2040 roku. Przedsiębiorstwo przoduje w inicjatywach na rzecz zrównoważonego rozwoju w branży żeglugowej, w tym wyborze kontenerowców, których napęd jest zasilany hybrydowo, w tym „zielonym” metanolem. Podejmuje także szereg innych inicjatyw ograniczających emisję gazów cieplarnianych w logistyce lądowej (np. ciężarówki EV, pociągi elektryczne).
Maersk jako pierwszy w swojej branży zatwierdził cele na lata 2030 i 2040 w ramach inicjatywy Science Based Targets zgodnie ze ścieżką 1,5°C i zero netto. Firma angażuje się również w projekty takie jak CDP Carbon Disclosure Project (ranking A List) i Ecovadis (ocena Platinum). Usługa ECO Delivery, wprowadzona na rynek w 2019 r., zapewnia niższe emisje, koncentrując się na dekarbonizacji logistyki transportu oceanicznego, śródlądowego i lotniczego. Branża frachtu morskiego przechodzi przemianę, wynikającą z planowanego przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych (GHG) netto w żegludze międzynarodowej do około 2050 roku. Maersk wyznaczył w tym obszarze jeszcze bardziej ambitne cele, dążąc do zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2040 roku.
Kaisa Helena Tikk, Head of Commercial Sustainability w A.P. Moller - Maersk, podkreśliła znaczenie współpracy w osiąganiu wspólnych celów środowiskowych: „Partnerstwa są niezbędne w tworzeniu skutecznych rozwiązań w zakresie dekarbonizacji, a nasi klienci są ich podstawą. Współpraca z firmą Epson jest świadectwem naszych wspólnych wartości i zaangażowania w redukcję emisji gazów cieplarnianych z logistyki tak szybko, jak to możliwe. Dzięki współpracy nie tylko zmniejszamy emisje, ale także wyznaczamy standardy dla innych spedytorów oraz branży żeglugowej i logistycznej”.
„Epson jest zaangażowany w napędzanie transformacyjnych działań związanych z naszą działalnością. Współpracując z Maersk w celu wykorzystania paliwa o obniżonej emisji w transporcie oceanicznym, robimy znaczący krok w kierunku osiągnięcia celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Inicjatywa ta nie tylko zmniejsza nasz ślad węglowy, ale także stanowi pozytywny przykład dla branży elektronicznej. Epson zdecydował się na wykorzystanie ekologicznych paliw w transporcie morskim, optymalizację przestrzeni kontenerowej i zastosowanie oprogramowania do śledzenia. To podkreśla zaangażowanie firmy w zrównoważony rozwój i wyznaczanie wyższych standardów odpowiedzialności środowiskowej w logistyce.” – powiedział Mark Robertson, dyrektor ds. łańcucha dostaw w Epson Europe.
Epson uznaje, że ta zmiana, pomimo początkowych wyzwań związanych z kosztami, ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w transporcie morskim. Partnerstwo z Maersk ma na celu ustanowienie precedensu w sektorze elektronicznym, w którym stosowanie w transporcie biodiesla lub „zielonego” metanolu pozostaje stosunkowo rzadkie. Wraz z wykorzystaniem paliw o obniżonej emisji gazów cieplarnianych, Epson optymalizuje używaną przez siebie przestrzeń ładunkową, dzięki ulepszonej logistyce i projektowaniu produktów mieszcząc ponad 15% więcej ładunku w kontenerze.
Aby zwiększyć przejrzystość i dokładnie mierzyć ślad węglowy, firma Epson wdrożyła jako element swoich procesów logistycznych oprogramowanie Shippeo. Umożliwia ono śledzenie wpływu na emisję dwutlenku węgla we wszystkich metodach transportu, od fabryki do ostatecznej dostawy.
Partnerstwo z Maersk stanowi pierwszy etap zmian na rzecz bardziej zrównoważonej logistyki, pokazując, w jaki sposób współpraca może prowadzić do znaczącego wpływu na środowisko i inspirować innych w branży do pójścia w jej ślady.