Czwartek 7 Listopada 2024

Badanie Epson: 85% polskich nauczycieli uważa, że nadmiar technologii w szkołach stwarza problemy w nauczaniu

Sugerują oni, aby podczas lekcji częściej korzystać z tradycyjnych podręczników i zeszytów ćwiczeń

Nowe badania przeprowadzone na zlecenie firmy Epson pokazują, że 85% nauczycieli i 70% rodziców w naszym kraju chce, aby w nauczaniu wykorzystywano materiały drukowane, takie jak podręczniki i karty pracy.

 

Choć badania przeprowadzono po latach inwestycji w wyposażanie szkół i uczniów w nowe technologie,[1] obecnie 34% nauczycieli jest zaniepokojonych potencjalnym negatywnym wpływem używania laptopów i tabletów na proces nauczania. Równocześnie zdecydowana większość zarówno nauczycieli, jak i rodziców (87%) dostrzega pozytywne skutki wykorzystania w szkole tradycyjnych drukowanych podręczników i ćwiczeń.

 

Aż 83% pedagogów wskazało na co najmniej jeden problem związany z wpływem urządzeń elektronicznych na przebieg lekcji. Ponad jedna czwarta (28%) twierdzi, że zaobserwowało spadek umiejętności czytania, 24% zauważyło pogorszenie zapamiętywania wiedzy, 30% widzi zmniejszenie zaangażowania dzieci i młodzieży w zajęcia, a 22% z nich łączy obniżenie wyników nauczania z przyswajaniem wiedzy z ekranów.

 

Prawie dwie trzecie (63%) nauczycieli twierdzi, że tradycyjne papierowe podręczniki i zeszyty ćwiczeń poprawiają czytanie, podczas gdy 45% z nich i 47% rodziców twierdzi, że pozwalają one na lepsze przyswojenie wiedzy. Ponadto odpowiednio 49 i 46 proc. twierdzi, że materiały te lepiej wspierają różne style uczenia się.

 

Co trzecia osoba nauczająca dzieci (30%) sądzi, że władze powinny rozważyć, czy wprowadzenie laptopów czy tabletów jest zawsze dobrym rozwiązaniem, a 42% kadry twierdzi, że decydenci nie mają wystarczającego kontaktu ze środowiskiem szkolnym, by móc formułować najlepsze rekomendacje. Badania wskazują, że nauczyciele i rodzice oczekują równowagi w stosowaniu technologii i materiałów drukowanych w szkołach, co powinno być uwzględnione w zamówieniach publicznych dla szkół.

 

Wielu rodziców twierdzi ponadto, że kwestia zbyt długiego czasu spędzanego przed ekranem często bywa źródłem konfliktów z dziećmi[2], a 62% z nich zgadza się, że posiadanie laptopów w szkołach utrudnia im zarządzanie czasem spędzanym przed ekranem w domu, zwłaszcza gdy praca domowa jest odrabiana online.

 

Badania statystyczne potwierdzają, że dzieci uczą się lepiej z materiałów papierowych niż z ekranów.[3] Równocześnie, ponad połowa rodziców (56%) i jeszcze więcej nauczycieli (61%) domaga się równowagi w korzystaniu z technologii w szkołach, aby była pomocna w nauczaniu. Wymaga to takiego podejścia do nauczania które łączy zasoby cyfrowe i papierowe.

 

„Nasze badania dowodzą, że rodzice i nauczyciele chcą zrównoważenia i większego wykorzystania papieru w salach lekcyjnych – taka informacja ze strony producenta drukarek może wydawać się podejrzana, ale wyniki mówią same za siebie”, powiedziała Ewa Pytlak Marketing Service Manager CEE w Epson Polska. "W opinii większości badanych papierowe materiały edukacyjne, takie jak podręczniki i karty pracy, poprawiają umiejętność czytania. Technologia ma swoje miejsce w szkole i powinniśmy uczyć dzieci, jak z niej korzystać, należy nią jednak ostrożnie zarządzać, aby wspierała nauczanie, a nie rozpraszała czy hamowała rozwój. Twórcy polityki edukacyjnej powinni wziąć pod uwagę opinie i wyniki badań wskazujące, że dzieci lepiej uczą się z materiałów papierowych niż z ekranów. Również producenci technologii powinni przyjrzeć się tym danym i wyposażyć szkoły w narzędzia, których potrzebują, by jak najlepiej wspierać procesy nauczania”.

 

O badaniu

 

Badanie zostało zlecone przez Epson firmie zewnętrznej Focaldata. W ramach tego projektu, od sierpnia do września 2024 roku, przeprowadzono ankiety w 20 krajach europejskich, obejmując 4 239 nauczycieli i 20 690 rodziców (dzieci w wieku od 8 do 16 lat). W Polsce wzięło w nim udział 203 nauczycieli i 1032 rodziców.

Więcej informacji: https://neon.epson-europe.com/files/assets/source/a/e/p/i/a21253-brochure-lores-pl-pl-op_education_mini_report_fv.pdf 

 

[1] Microscope, Sektor edukacji nadal inwestuje w laptopy

[2] Pew Research Centre, Jak nastolatki i rodzice podchodzą do czasu spędzanego przed ekranem.

[3]  Teachers College Uniwersytet Columbia: Z badań mózgu przeprowadzonych przez Teachers College na Uniwersytecie Columbia wynika, że dzieci lepiej rozumieją odczytywany z papieru niż wyświetlany na ekranie.

Udostępnij
Tweetnij

Pobierz jako

Pliki do pobrania

Ilustracje

Epson Europe B.V. Sp. z o.o. Oddział w Polsce

Firma istnieje od 1942 roku, pozycję lidera w świecie nowych technologii utrzymuje już od półwiecza. Nie byłoby to możliwe bez inwestycji w badania. Ta strategia sprawdza się doskonale i sprowadza się do ciągłego rozwoju i inwestycji zamiast redukcji zatrudnienia czy optymalizacji kosztów poprzez redukcję R&D. O rezultacie świadczy liczba niemal 14 patentów, jakie wychodzą z laboratoriów firmy... każdego dnia, co daje ponad 5 tys. innowacji rocznie!