Środa 15 Stycznia 2025

Ponad cztery piąte polskich nauczycieli stwierdza, że w trakcie lekcji uczniowie mają problem z odczytywaniem treści z monitorów

Większość polskich nauczycieli uważa, że istotne elementy zdobywania wiedzy, jakimi są zaangażowanie uczniów i współpraca podczas lekcji, są hamowane przez niedostateczne rozwiązania technologiczne.

Z nowego badania przeprowadzonego przez Epson wśród polskich nauczycieli wynika, że 84 procent z nich przyznaje, że w trakcie lekcji uczniowie mają problem z odczytywaniem treści z monitorów. Zdaniem ankietowanych pedagogów dzieci siedzące z tyłu (41 procent respondentów) i z boku klasy (46 procent odpowiedzi) widzą gorzej niż te siedzące z przodu i pośrodku. Poza nieczytelnym obrazem stwierdzono też inne problemy, w tym odbicia i odblaski. Aż 77 procent prowadzących lekcje  od czasu do czasu przesadza uczniów podczas zajęć, aby umożliwić wszystkim dobrą widoczność ekranu monitora.

 

Zapytani o to, czy alternatywne technologie - interaktywne projektory oferujące skalowalne, większe rozmiary wyświetlania treści na ścianie czy ekranie - mogą lepiej wspierać przekazywanie wiedzy i uczenie się, większość kadry pedagogicznej uznała to za dobre rozwiązanie. Blisko połowa - 43 procent - stwierdziła, że takie rozwiązania zapewniają widoczność materiałów dla wszystkich uczniów w klasie, a 45 procent było zdania, że umożliwiają one bardziej praktyczną naukę i zwiększają zaangażowanie. Co ważne 32 procent odpowiedziało, że skupiają uwagę wszystkich uczniów w klasie, 36 procent uważa, że projektory wspierają naukę w grupach, co zapobiega alienacji i buduje umiejętność współpracy i „dogadywania się” między uczniami.

 

Dodatkowo jest to znacznie bardziej efektywne rozwiązanie, niż wpatrywanie się w słabo widoczny ekran odległego monitora czy praca z użyciem własnych telefonach komórkowych. Analiza pokazuje również, że 73 procent polskich pedagogów zauważa, że zaangażowanie i współpraca w klasie są utrudniane przez słabą technologię. Warto zauważyć że wszystkie powyższe wartości zawyżają o kilka punktów średnią wyników dla całej Europy, co może wskazywać na większe deficyty w zakresie technologii w polskich szkołach.

 

Szkoły mają wielką szansę na poprawę wyników i osiągnięć uczniów, wybierając inną technologię inną niż standardowa, np. zastępując monitory interaktywnymi projektorami. Obraz rzutowany z projektora jest o wiele większy i jaśniejszy, zapewniając każdemu uczniowi dobry widok. Inspiruje to uczniów do współpracy i zapewnia, że wszyscy w klasie mogą w pełni uczestniczyć w zajęciach”, powiedział Andrzej Bieniek z Epson Polska.

 

Informacje o badaniu

Badanie zostało zlecone przez Epson firmie zewnętrznej Focaldata. W ramach tego projektu, od sierpnia do września 2024 roku, przeprowadzono ankiety w 20 krajach europejskich, obejmując 4 239 nauczycieli i 20 690 rodziców (dzieci w wieku od 8 do 16 lat). W Polsce wzięło w nim udział 203 nauczycieli i 1032 rodziców.

Udostępnij
Tweetnij

Pobierz jako

Pliki do pobrania

Ilustracje

Epson Europe B.V. Sp. z o.o. Oddział w Polsce

Firma istnieje od 1942 roku, pozycję lidera w świecie nowych technologii utrzymuje już od półwiecza. Nie byłoby to możliwe bez inwestycji w badania. Ta strategia sprawdza się doskonale i sprowadza się do ciągłego rozwoju i inwestycji zamiast redukcji zatrudnienia czy optymalizacji kosztów poprzez redukcję R&D. O rezultacie świadczy liczba niemal 14 patentów, jakie wychodzą z laboratoriów firmy... każdego dnia, co daje ponad 5 tys. innowacji rocznie!