Czwartek 16 Września 2021

Drukowanie etykiet na żądanie w technologii atramentowej może zmniejszyć emisję CO2 o 6,7 mln ton rocznie

Nowe badania przeprowadzone przez niezależnych konsultantów firmy Smithers pokazują, jak drukowanie atramentowe etykiet na żądanie może pomóc europejskim firmom oszczędzić znaczną ilość energii, ograniczyć odpady materiałów eksploatacyjnych i atramentu oraz sprawić, że druk oznakowań stanie się znacznie wydajniejszy i bardziej zrównoważony.

Wprowadzając szybki druk etykiet z użyciem technologii atramentowej, europejskie firmy mogłyby osiągnąć oszczędności energii wynoszące 28,7 mln kWh [1] rocznie – taka ilość energii wystarczyłaby do oświetlenia 95 960 domów oraz zredukowałaby emisje dwutlenku węgla o 6,7 mln ton. 2 [2] Druk atramentowy na żądanie może również zredukować odpady nośników o 180 milionów metrów kwadratowych, co odpowiada powierzchni 25 264 boisk futbolowych, obniżając także straty atramentu o około 619 ton – tyle ile waży 41 piętrowych autobusów.

Firma Smithers przeprowadziła badania, aby porównać i ocenić różne procesy druku pod kątem zrównoważonego rozwoju oraz możliwości wdrożenia w firmach w celu osiągnięcia tych celów. Przeanalizowała w tym celu przedsiębiorstwa korzystające z szeregu procesów druku komercyjnego, termotransferowego i kolorowych drukarek atramentowych. Obliczono wpływ na zrównoważony rozwój różnych czynników, poczynając od podłoży etykiet po ich finalne zastosowanie pod kątem pięciu kategorii, takich jak: energia, odpady, materiały eksploatacyjne, magazynowanie i transport oraz warstwy spodnie etykiet samoprzylepnych.

Stwierdzono, że stosowanie drukarek atramentowych do drukowania etykiet bezpośrednio w firmie może przynieść znaczne korzyści handlowe i operacyjne, a także spowodować widoczne korzyści dla środowiska - w tym znaczne zmniejszenie zużycia energii, odpadów i materiałów eksploatacyjnych, co może pomóc przedsiębiorstwom w osiągnięciu poniższych celów zrównoważonego rozwoju określonych przez ONZ:

  • SDG 7 Czysta i dostępna energia

      Proces druku atramentowego jest znacznie mniej energochłonny oraz może zużywać zaledwie 1% energii przy takiej samej powierzchni zadruku.

 

  • SDG 8 Wzrost gospodarczy i godna praca

      Druk atramentowy może zapewnić oszczędność kosztów i wzrost marż zysku dla użytkowników etykiet.

 

  • SDG 9 Innowacyjność, przemysł, infrastruktura

      Innowacyjna technologia druku atramentowego pozwala ograniczyć ilość odpadów materiałów etykietowych oraz uniknąć utraty wartości nośników.

 

  • SDG12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja

      Druk atramentowy w porównaniu do druku termotransferowego pozwala zredukować ilość odpadów (np. taśm barwiących).

Ciaran Little, wiceprezes i dyrektor działu informacji firmy Smithers, skomentował to w następujący sposób: „Na rynku druku etykiet zachodzą znaczące zmiany, ponieważ firmy chcą wykorzystywać nowe technologie cyfrowe reagując na rosnące zapotrzebowanie konsumentów w zakresie personalizacji i dostawy w określonym momencie. W rezultacie rynek cyfrowego druku etykiet przechodzi gwałtowny rozwój kosztem analogowych procesów druku. Marki są coraz bardziej świadome korzyści płynących z zastosowania rozwiązania do drukowania etykiet we własnym zakresie w celu zwiększenia szybkości, elastyczności i jakości, przy jednoczesnej redukcji odpadów, zużycia i zmniejszeniu opóźnień.

Drukowanie atramentowe kolorowych etykiet na żądanie jest obecnie często najbardziej zrównoważonym i wydajnym procesem jaki można wybrać. Pozwala uniknąć dotychczasowych problemów związanych z nadrukiem termicznym, eliminując opóźnienia, zakłócenia, marnotrawstwo i niedogodności. Eliminuje przechowywanie zapasów gotowych etykiet, przestoje w produkcji, utracone zamówienia lub spóźnione przesyłki. Poprawia również identyfikację wizualną, wydajność oraz elastyczność”.

Grzegorz Moch, Account Manager BS w firmie Epson, dodaje: „Etykiety mają kluczowe znaczenie dla firm działających w wielu różnych branżach. Wybór właściwego procesu ich drukowania może zapewnić znaczne korzyści handlowe pod względem szybkości wprowadzania na rynek, elastyczności i jakości, a także poprzez zwiększenie estetyki może mieć wpływ na decyzje zakupowe klientów i wzrost sprzedaży. Obecnie coraz więcej marek wprowadza druk atramentowy kolorowych etykiet na żądanie we własnym zakresie, ponieważ może to w dużym stopniu przyczynić się do osiągnięcia celów firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz usprawnić jej działalność."

„Wybór atramentowego drukowania etykiet na żądanie może znacząco zmniejszyć ogólne zużycie energii, a także ograniczyć ilość odpadów dzięki zredukowaniu resztek oraz zapobieżeniu utraty ważności i zużycia materiałów eksploatacyjnych – w szczególności taśm barwiących do druku termotransferowego, lecz także atramentu. Optymalizacja łańcuchów dostaw i przyszłych innowacji w zakresie nowych wkładów atramentowych, jak również rosnące zastosowanie recyklingu kartridży, może dodatkowo zwiększyć korzyści płynące z wprowadzenia druku atramentowego we własnym zakresie”.

 

Energochłonność

Raport wskazuje, jak energochłonne są procesy druku komercyjnego – tradycyjna drukarka fleksograficzna zużywa około 39 kWh na 1000 metrów kwadratowych wydrukowanych etykiet. W przypadku etykiet ze zmiennym nadrukiem przy użyciu technologii termotransferowej łączne zużycie energii wynosi 41 kWh na 1000 metrów kwadratowych. Proces druku atramentowego jest znacznie mniej energochłonny oraz może zużywać zaledwie 1% energii przy takiej samej liczbie zadrukowanej powierzchni. Gdyby cały rynek druku etykiet na żądanie przeszedł na tę technologię, pozwoliłoby to na oszczędności wynoszące 28,7 mln kWh rocznie – wystarczyłoby to na zasilanie pojazdów elektrycznych na ponad 9 milionów kilometrów lub oświetlenie 95 960 domów przez rok.

 

Redukcja odpadów

Firma Smithers szacuje, że nawet 11% materiałów do produkcji etykiet jest marnowanych na wszystkich etapach ich produkcji i wykorzystania. Może to wynikać z uruchomienia i przygotowania do druku lub po prostu z błędów podczas drukowania. Wybierając kolorowy druk na żądanie można wyeliminować oba te czynniki. Smithers ocenia, że gdyby rynek przeszedł na technologię atramentową, roczne oszczędności mogłyby wynieść 180 milionów metrów kwadratowych etykiet – to równowartość 25 264 boisk piłkarskich.

Jednym z kluczowych wyzwań w zakresie zrównoważonego rozwoju w dziedzinie druku termotransferowego jest stosowanie taśmy barwiącej. Na każdy metr kwadratowy wydrukowanych etykiet, niezależnie od pokrycia atramentem, zużywana jest jej znaczna ilość. Taśma jest przeznaczona tylko do jednorazowego użycia, a równocześnie nie jest łatwa w recyklingu. W przypadku druku termotransferowego w dwóch lub więcej kolorach konieczne jest użycie dodatkowych taśm barwiących, co dodatkowo zwiększa jej zużycie.

Utylizacja taśmy barwiącej często nie jest brana pod uwagę w ramach ogólnego śladu środowiskowego marki. Migracja całego obecnego druku etykiet z użyciem technologii termotransferowej na druk atramentowy mogłaby przynieść znaczące oszczędności. Wprowadzenie druku atramentowego etykiet na żądanie pozwoliłoby firmom zaoszczędzić 109 mln metrów kwadratowych taśmy barwiącej (co daje15 333 boisk piłkarskich) oraz 619 ton atramentu (41 piętrowe autobusy).

 

Więcej informacji tutaj: https://www.epson.eu/verticals/business-solutions-for-professional-graphics/colorworks

 

[1] Wszystkie liczby podane w tej publikacji są dostarczane przez firmę Smithers; zob. opracowanie „Sustainability in Label Printing” z maja 2021 r.

[2] Obliczono przy użyciu standardowej konwersji 0,233 kg CO2e na kWh energii elektrycznej.

Udostępnij
Tweetnij

Pobierz jako

Ilustracje

Epson Europe B.V. Sp. z o.o. Oddział w Polsce

Epson - olimpijskie początki

Dzieje tej firmy uczą, że na długofalowy sukces składa się kilka warunków. Oprócz ciężkiej pracy niezbędna jest też odwaga do podejmowania ryzyka. Dziś znamy Epson na podium lidera produkcji drukarek i projektorów, ale do tego miejsca wiodła długa droga. W 1964 roku podczas sportowych zmagań lekkoatletów z całego świata Epson mierzył czasy sportowców pierwszym kwarcowym stoperem i automatycznie je drukował. W 1969 roku przedstawił światu pierwszy zegarek kwarcowy, a w 1989 – pierwszy kolorowy projektor LCD. Inżynierom  Epson zawdzięczamy też powstanie prekursora miniaturowych komputerów,  wizjer cyfrowy w aparatach i pierwszego latającego robota.

 

Projekcja czy druk – przede wszystkim wierny obraz

Sprzętem, w produkcji którego Epson przoduje, od lat pozostają projektory oraz drukarki atramentowe. Projektory Epsona dzięki zastosowanej technologii 3LCD  generują obraz, który zapewnia przyjazne dla wzroku światło oraz wysoką jasność i nasycone barwy. Dlatego, doceniając jakość projekcji, w ślepych testach klienci uznają ten sprzęt za najlepszy w 95% przypadków.

O klasie drukarek z niebieskim logo świadczy fakt, że to właśnie Epson jako pierwsza atramentówka na świecie poleciała w kosmos.  Pozycję lidera na tym rynku firma zawdzięcza  innowacjom kierowanych dla różnych grup odbiorców – od kieszonkowych drukarek hi-tech, poprzez rozwiązania dla domu i biznesu, aż po wielkonakładowe maszyny przemysłowe. Hitem dla użytkowników indywidualnych i małych firm są urządzenia  EcoTank (z systemem stałego zasilania w atrament) godzące wysoką jakość wydruku z niskimi kosztami eksploatacji. Biznes z kolei docenia wielofunkcyjne RIPS mogące wydrukować aż 75 tys. stron na jednym zestawie tuszów.

 

Sekret powodzenia? Badania i rozwój zamiast cięć

Firma istnieje od 1942 roku, pozycję lidera w świecie nowych technologii utrzymuje już od półwiecza. Nie byłoby to możliwe bez inwestycji w badania. Ta strategia sprawdza się doskonale i sprowadza się do ciągłego rozwoju i inwestycji zamiast redukcji zatrudnienia czy optymalizacji kosztów poprzez redukcję R&D. O rezultacie świadczy liczba niemal 14 patentów jakie wychodzą z laboratoriów firmy... każdego dnia, co daje ponad 5 tys. innowacji rocznie!